Nannette Looise

“De kids willen niet meer stoppen als ze eenmaal bezig zijn, zo leuk vinden ze de fashion fix lessen. Inmiddels zijn er op verschillende scholen wachtlijsten om mee te kunnen doen”, vertelt Nannette Looise. Ze is styliste voor onder andere het populaire NPO3 programma Hip voor Nop en één van onze fashion fix-docenten. Wekelijks gaat ze met kids op verschillende basisscholen aan de slag met creatieve en leerzame opdrachten. We spraken Nannette over wat de fashion fix-lessen inhouden en waarom ze zo populair zijn.

 

Eigen expertise

Er zijn verschillende fashion fix-docenten in het team en iedereen krijgt de ruimte om vanuit zijn of haar eigen expertise te werk te gaan. Al moet er één rode draad zijn voor de lessen, dat is kids leren materiaal te hergebruiken op een speelse manier. Belangrijke leerpunten hierbij zijn creatief leren denken, je eigen ideeën durven uitvoeren en samenwerken. De kids krijgen dan ook alle vrijheid om te bedenken wat ze voor zichzelf willen maken, maar leren ook elkaar op weg te helpen. Met haar ervaring als styliste, richt Nannette zich in de lessen vooral op het hergebruiken van mode-items. 

 

Tien weken plezier en creativiteit

Het fashion fix-programma bestaat uit een serie van tien lessen, waarin per twee lessen aan een opdracht wordt gewerkt. De eerste les krijgen de kids de uitleg van een opdracht, beginnen ze met het maken van hun eigen ontwerp én kunnen ze al beginnen aan de uitvoering. In de tweede les maken ze de opdracht af. De eindresultaten worden eerst gepresenteerd in een vitrinekastje op school. Daarna kunnen ze het mee naar huis nemen. In de weken voorafgaand aan de lessen is Nannette al bezig met het verzamelen van materiaal, dat ze meeneemt voor de kids. “Ik verzamel van alles. Knopen, accessoires, noem maar op. Met deze spullen en de spullen die de kids zelf meenemen, gaan we aan de slag en maken we bijvoorbeeld tassen of armbandjes.”

 

Belang van duurzaamheid

De lessen tussen de middag duren een uur. Aan het begin eten de kids even rustig hun boterham op en begint Nannette al een beetje met de uitleg. Ze besteedt in die uitleg ook aandacht aan waarom hergebruiken belangrijk is. “Ik vind het waardevol om de kids wat mee te geven over duurzaamheid. Ik werk natuurlijk zelf in de kledingindustrie en daar gaat het er lang niet altijd even duurzaam aan toe. Ik vertel de kids op een speelse wijze over hoe wij beter voor de aarde kunnen zijn en dat hergebruiken, zoals we in de lessen doen, daar een belangrijk onderdeel van is. Ze vinden het ontzettend cool dat we daar dan mee bezig gaan. Maar het zal je verbazen hoeveel kinderen eigenlijk al weten over milieu en het belang van duurzaamheid.”

 

Hip voor Nop

Dit schooljaar zijn de fashion fix-lessen begonnen, maar voor Nannette is het hergebruikconcept niet nieuw. Als styliste voor het NPO3-programma Hip voor Nop werkt ze al een hele tijd met kids aan het hergebruiken van mode-items. “Ik heb door dit programma ontdekt hoe leuk het is om dat met kids te doen. Hip voor Nop en onze lessen hebben verder niks met elkaar te maken, maar de populariteit van het programma maakt wel dat de kids ook graag aan de lessen meedoen. Ook merk ik dat ze het heerlijk vinden om even creatief bezig te zijn. Om zelf dingen te ontwerpen en uit te voeren. Ze staan er letterlijk voor in de rij.”

 

fashion fix          ​    fashion fix